Waar is steppen goed voor?


De step wordt een steeds populairder vervoermiddel, zeker in de grote stad. Steps zijn makkelijk mee te nemen en je kunt er gemakkelijk en snel kleine verplaatsingen mee doen. Maar, wist je dat het ook nog eens super gezond is? In dit artikel: waar is steppen allemaal goed voor?

Snel naar:

Steppen als cardio

Voor de billen

Voor je buikspieren

Om af te vallen

Hup, de step op!

Je hebt vast wel eens kinderen of tieners op een step voorbij zien racen terwijl ze van de stoep af springen of andere trucs uithaalden. Misschien had je zelf vroeger zelfs wel een step en haalde je exact dezelfde dingen uit. Dat steppen leuk kan zijn spreekt voor zich, zelfs als je volwassen bent. Maar je kunt de step ook gebruiken als vervoermiddel, bijvoorbeeld naar je werk of andere plekken in de stad. En daar heb je niet alleen plezier van, maar het is ook nog goed voor je gezondheid! 

De hippe nieuwe cardio in town

Steppen is een perfecte cardio, zeker als je fanatiek bent en een beetje snelheid wilt maken.

Net als bijvoorbeeld fietsen, (hard)lopen of zwemmen is steppen een uitstekende cardio training.

Hoewel hardlopen de kroon spant wat betreft het verbanden van calorieën per uur, doet steppen hier nauwelijks voor onder. Daarbij komt nog dat je toch een stuk eerder geneigd zal zijn om een stuk te steppen dan dat je gaat hardlopen naar de supermarkt om nog even snel een pak melk te halen.

Ook is het als vervoermiddel naar je werk een stuk praktischer dan hardlopen of fietsen (of zwemmen voor de echte bikkel). Steppen kun je gewoon in je normale kleren doen en dus hoef je op je werk niet je wieleroutfit te verruilen voor je dagelijkse kleren, die heb je namelijk gewoon al aan.   

Waar is steppen nog meer goed voor?

Dat het een goede cardio is, dat is dus wel duidelijk. Maar, hoe zit het met je lichaam? Wat train je allemaal als je op de step stapt om naar je bestemming te komen?

Is steppen goed voor de billen?

Je krijgt er misschien geen Kardashian-kont van, maar je gebruikt wel degelijk je bilspieren als je stept. Ook je dijen en kuiten krijgen een goede workout met als fijn extraatje dat je je knieën en enkels minder belast dan bij hardlopen. Door te steppen kweek je dus wel spiermassa in je benen zonder dat je daar gelijk ook een knieblessure of pijnlijke enkels aan overhoudt. Mocht je die blessure nou al hebben door het hardlopen of fietsen, dan kun je die tijdens het steppen dus mooi ontzien. 

Is steppen goed voor je buikspieren?

Je zou het misschien niet denken, maar zelfs je buikspieren zet je in tijdens het steppen. Uiteraard gebruik je je buikspieren wanneer je netjes rechtop wilt blijven staan, maar deze spiergroep span je ook extra aan tijdens het afzetten met de step. Hetzelfde geldt voor je rugspieren, waarmee steppen dus bijdraagt aan je sixpack en ook nog eens goed is voor je rug. 

Is steppen goed om af te vallen?

Omdat je op de step sowieso al een stuk actiever bent dan in de auto of in het openbaar vervoer is het hoe dan ook beter voor de lijn dan stil zitten totdat je bij je bureau aankomt. Daarnaast kun je ook niet zo makkelijk even een snack eten als je aan het steppen bent zoals je dat in de bus misschien wel zou doen. Dat is dus dubbel zo goed voor je dieet. 

Is steppen slecht voor knieën?

In principe is steppen niet slecht voor je knieën, zolang je het op de juiste manier doet. Veel hardlopers gebruiken het juist als alternatieve training, omdat het minder belastend is voor knieën en enkels. Dat maakt het een relatief blessurevrije sport.

Let er wel op dat je regelmatig van been wisselt, om overbelasting te voorkomen. Ook is het natuurlijk belangrijk dat je goed naar je lichaam luistert: voel je pijn, dan moet je stoppen. Blijft de pijn terugkomen? Raadpleeg dan een fysiotherapeut.

Verder is het belangrijk dat je de juiste step gebruikt. Zo kun je namelijk de juiste houding aannemen en op de juiste manier je been strekken.

Conclusie

Steppen is dus een erg fijne allround workout waarbij je bijna je hele lichaam gebruikt. Verder is het ook nog een van de leukste manieren om vooruit te komen. De kans is dus een stuk groter dat je het ook blijft doen, in tegenstelling tot dat hardlooprondje dat je na je Nieuwjaar voornemen drie keer hebt voltooid.

Recent Content