Elektrische step met ondersteuning: dé oplossing voor Nederland?


Eerder schreef ik al dat het eigenlijk heel vreemd is dat de elektrische step in Nederland wordt gezien als bijzondere bromfiets. Daardoor moeten modellen namelijk eerst wordend goedgekeurd door de RDW, voordat ze de weg op mogen. Het Zwitserse bedrijf Micro bedacht een manier om buiten deze regelgeving te vallen. Zij ontwikkelden een elektrische step met ondersteuning. Hieronder stel ik hem aan je voor en bespreek ik waarom deze wél de openbare weg op mag.

Spring naar:

Wat is een elektrische step met ondersteuning?

Een elektrische step met ondersteuning versnelt alleen wanneer je zelf stept. Hij ondersteunt dus alleen jouw beweging. Daardoor valt hij onder de fietswetgeving (net als elektrische fietsen met trapondersteuning). Een step met ondersteuning hoeft daarom niet door de RDW te worden goedgekeurd. Ook verzekering is niet verplicht.

De Micro M1 Colibri

De Micro M1 Colibri is een e-step met ondersteuning die speciaal werd ontwikkeld voor de Nederlandse markt.

Het is een stoere, hippe elektrische step die makkelijk draagbaar is en dus perfect geschikt is voor woon- werkverkeer.

De elektrische step met ondersteuning van Micro

Specificaties

Zoals zijn naam al doet vermoeden, is de M1 Colibri licht, klein en snel. Micro ontwikkelde hem niet alleen speciaal voor de Nederlandse markt, maar ook met de bedrijfsfilosofie dat verplaatsingen binnen de stad gemakkelijk en leuk moeten zijn.

Dit is de elektrische step met ondersteuning van Micro in opgevouwen toestand
De elektrische step met ondersteuning van Micro in opgevouwen toestand

Het resultaat is een solide en hippe elektrische step met ondersteuning.

  • Maximale snelheid: 20 kilometer per uur
  • Laadtijd: 2,5 uur
  • Makkelijk inklapbaar
  • Handzaam
  • Nog geen 10 kilo
  • Verlichting voor en achter
  • Te bedienen met een app

In de video hierboven zie je de Colibri in actie. Bedenk dus dat je bij de Colibri M1 altijd zelf moet blijven bijsteppen, maar de essentie is verder hetzelfde.

Waarom is het vreemd dat e-steps als bromfiets worden gezien?

Hierboven haalde ik al even aan dat ik eerder schreef het gek te vinden dat elektrische steps onder de bromfiets regeling vallen. Waarom vind ik dat?

Laat ik beginnen met waarom het eigenlijk wél logisch is. Beetje tegenstrijdig, ik weet het, maar blijf er even bij.

Want eerlijk is eerlijk: de e-step is een compleet gemotoriseerd voertuig. Daarom moeten ze door de RDW worden goedgekeurd. En daarom valt de elektrische step met ondersteuning ook buiten deze wetgeving en mag hij wél de openbare weg op.

Waar het op neerkomt, is dat de overheid gewoon nog niet zo goed lijkt te weten wat ze met de e-step aanmoet. Dat zag je bijvoorbeeld ook toen de Pedelec (oftewel de “high speed e-bike”) naar Nederland kwam. Onder welke wetgeving moest dat ding komen te vallen? Want je trapt er nog steeds op, maar ze gaan wel érg hard (tot 45 km/h, net als een scooter met geel kenteken dus).

Uiteindelijk werd ook dit voertuig onder de wetgeving voor bijzondere bromfietsen geschaard.

En toen kwam de e-step

In het buitenland is het al een wijd omarmd vervoersmiddel. Deelplatform Lime heeft in verschillende Europese steden een groot netwerk van e-steps waar je zo mee weg kunt rijden.

Met als gevolg dat veel mensen op vakantie de elektrische step hebben leren kennen of er zelf een hebben gekocht, maar er hier de openbare weg niet mee op mogen.

Er lijkt een beetje hetzelfde aan de hand als met de Pedelec, maar in feite omgekeerd. In dat geval ging het om een voertuig waar je weliswaar zelf nog op trapt, maar snelheden haalt die vergelijkbaar zijn met een scooter. Bij de e-step gaat het juist om een voertuig dat niet sneller gaat dan een elektrische fiets. Alleen omdat het niet om trapondersteuning gaat maar een compleet gemotoriseerd voertuig, valt hij onder de wetgeving voor bromfietsen.

Want waarom mag een elektrische step met ondersteuning dan wel?

En dat is dus precies wat ik vreemd vind. Het enige verschil is dat het een ondersteuning tot 20 km/h betreft, in plaats van een step die deze snelheid zelf haalt.

Slim opgelost van Micro natuurlijk, maar wel een rare kronkel in onze wetgeving.

Net als bij de Pedelec, zou het in dit geval logischer zijn om te oordelen op basis van snelheid. De Pedelec werd (terecht) gezien als te snel voor alle fietspaden. Voor de elektrische step zou het juist in veel gevallen beter zijn om onder de fietswetgeving te vallen, zeker in Amsterdam.

Gezien de snelheid en kwetsbaarheid, lijkt het mij kortom niet meer dan normaal dat de e-step onder dezelfde wetgeving komt te vallen als elektrische fietsen. Dat zou het voor veel mensen ook veel aantrekkelijker maken om met het openbaar vervoer naar werk te reizen. Ook het milieu en de filedruk varen daar wel bij!

De voordelen van een elektrische step met ondersteuning

Het belangrijkste voordeel is dus dat de elektrische step met ondersteuning wél onder de wetgeving voor fietsen valt. Daarom mag hij ook wél de openbare weg op.

Daarnaast combineer je in feite het beste van twee werelden. Je hebt de lichaamsbeweging die je met een “gewone” step zou krijgen, maar het bereik en gemak van een e-step. Moet je bijvoorbeeld nog een kilometer of 5 steppen vanaf het station naar je kantoor? Dan zou ik dat liever doen op een step met trapondersteuning dan zonder. In het laatste geval zou ik waarschijnlijk doorweekt van het zweet aankomen.

Zelf heb ik overigens wel zo’n gewone step, de Micro Urban.

Die is voor mij ideaal omdat ik maar zo’n 2 kilometer per keer hoef te steppen. Dan heb ik op dat korte stuk ook liever een beetje beweging. Daarnaast vind ik het fijn dat dit model nog een stuk lichter is: nog geen 5 kilo tegen die 10 van de Colibri M1!

Dit is mijn step. Zónder trapondersteuning
Dit is mijn step. Zónder ondersteuning.

Recent Content