Voor veel mensen is de e-step het ideale vervoermiddel. Doordat hij mee kan in de bus of trein, wordt het openbaar vervoer voor veel mensen opeens toch een optie voor woon-werkveer. Je zou denken dat we dat toejuichen. Waarom is de elektrische step toch verboden in Nederland?

En natuurlijk nog veel belangrijker: welke mogen wél de weg op? Ontdek bijvoorbeeld ook de step met elektrische ondersteuning. Die valt onder dezelfde wetgeving als elektrische fietsen!

Daar zit je dan met je e-step... Waarom zijn elektrische steps verboden in Nederland?
Daar zit je dan met je mooie e-step… Waarom zijn elektrische steps verboden in Nederland?

Waarom zijn elektrische steps verboden in Nederland?

Elektrische steps zijn verboden omdat ze worden gezien als voertuig en dus aan voertuigeisen moeten voldoen. De eisen per voertuig (bijvoorbeeld auto, bromfiets of e-bike) zijn in alle EU-landen hetzelfde, maar zo’n regelgeving is er nog niet voor elektrische steps. Daardoor zijn e-steps verboden voor op de openbare weg.

Door het ontbreken van die voertuigeisen, is het voor producenten namelijk niet mogelijk om goedkeuring voor de openbare weg te krijgen.

In sommige landen zijn er wel nationale e-step wetten opgesteld. Daardoor zie je in veel grote Europese steden al volop e-steps rondrijden. De elektrische step in Nederland loopt wat dat betreft een beetje achter.

Waarom dan geen elektrische steps in Nederland?

In Nederland hebben we dus geen speciale e-step wetgeving. Wel hebben we een regelgeving voor zogenaamde “bijzondere bromfietsen”.

De Rijksoverheid omschrijft deze categorie als volgt:

Bijzondere bromfietsen gaan niet harder dan 25 kilometer per uur en hebben een elektro- of verbrandingsmotor. Gehandicaptenvoertuigen, bromfietsen en (snor)fietsen vallen onder een andere verordening en zijn geen bijzondere bromfietsen. De Segway is een voorbeeld van een bijzondere bromfiets.

Bron: site Rijksoverheid

Onder deze wetgeving is op dit moment slecht een zeer beperkt aantal elektrische steps goedgekeurd voor de openbare weg. Zo’n keuring vindt plaats door het RDW.

Dé oplossing: ga voor semi-elektrisch

Ook elektrische fietsen halen de 25 kilometer per uur. Toch vallen die niet onder de bijzondere bromfiets wetgeving.

Dat komt doordat ze gebruik maken van trapondersteuning. Die aandrijving werkt namelijk alleen wanneer je zelf trapt en daar is een uitzondering voor gemaakt.

De oplossing is dus de step met elektrische ondersteuning! Die werd speciaal ontwikkeld voor de Nederlandse markt, zodat hij onder de wetgeving voor elektrische fietsen valt. Bijkomend voordeel: hij is een stuk lichter dan de meeste “gewone” e-steps. De perfecte step voor gebruik met het openbaar vervoer dus.

Hier zie je de Micro M1 Colibri NL editie
Dit is de step met elektrische ondersteuning: de Micro M1 Colibri. Meer info of bestellen.

Voorkom dat je met een verboden elektrische step komt te zitten

Wil je toch een volledig elektrische step kopen? Vraag bij de verkoper altijd na of de e-step echt de weg op mag. Dat hij wordt aangeprezen als handig voor in de stad of het ov, wil nog niet zeggen dat je hem daar ook legaal mag gebruiken.

In de praktijk wordt er overigens erg weinig gehandhaafd op het verbod op elektrische steps. Weet wel dat je een boete en inbeslagname van de step riskeert.

Veelgestelde vragen over het verbod op e-steps

? Waarom zijn e-steps in Nederland verboden?

Elektrische steps hebben nog geen voertuigeisen die voor de hele EU gelden, zoals andere voertuigen. Andere landen hebben al nationale wetten aangenomen, maar bij ons vallen elektrische steps onder de wet voor “bijzondere bromfietsen”.

? Wat is een bijzondere bromfiets?

Dat is een voertuig met een elektro- of verbrandingsmotor die niet harder gaan dan 25 kilometer per uur. De Segway is hiervan een goed voorbeeld.

? Waarom zien we de e-step niet als elektrische fiets?

Dat komt doordat een elektrische fiets werkt met trapondersteuning, terwijl een e-step volledig elektrisch wordt aangedreven. Er is ook een step met elektrische ondersteuning op de markt, die mag wel legaal de weg op!

Wanneer worden elektrische steps wél legaal?

Dat is natuurlijk de hamvraag. Met de toenemende populariteit van de step voor volwassenen voor woon-werkverkeer, lijkt het een kwestie van tijd. Zeker als je kijkt naar de populariteit van de e-step in andere Europese landen, ligt het voor de hand dat er snel EU-wetgeving komt voor elektrische steps.

Tegelijkertijd zijn er inmiddels zoveel Europese landen die dit zelf hebben geregeld, dat de noodzaak voor een EU-brede wet misschien minder groot is. Het wordt dus vooral tijd dat de Nederlandse overheid komt met een wetgeving die het voor elektrische steps makkelijker maakt om goedkeuring te krijgen.

Waar moet je aan voldoen met een legale elektrische step?

Ook als een e-step eenmaal is goedgekeurd als bijzondere bromfiets, mag je er nog niet zomaar de weg mee op. (Voor de step met ondersteuning waar ik hierboven naar verwees, geldt dat dus niet.)

Allereerst is het nodig je elektrische step te verzekeren. Voor een bijzondere bromfiets is een WA verzekering verplicht, zodat eventuele schade die jij veroorzaakt gegarandeerd wordt betaald. Om zo’n WA verzekering te krijgen, heb je dan weer een kenteken nodig.

Verder moet je minimaal 16 jaar zijn om zo’n e-step te mogen besturen. Een helm of rijbewijs is niet verplicht. Je rijdt op het fietspad of fietsstrook. Net als fietsers rijd je op de weg wanneer deze niet aanwezig zijn.

Let op! Sommige e-steps – bijvoorbeeld van het merk Veelay – hebben goedkeuring weten te krijgen als reguliere bromfiets. Dan is een brommerrijbewijs wel verplicht!


1 reactie

R Ouwerkerk · oktober 8, 2021 op 9:37 am

De goed gekeurde steppen zijn direct €800 en zijn niet meer dan de Xiaomi e steps van €250.
Gaat dus alleen om het verdien model. RDW heeft werkt (en doet niets) ministers hebben vriendjes welke verbonden zijn aan een merk naam Veelay dus die mogen wel de weg op.
We willen 1 EU en gedragen als lossen landen. Betalen volgens EU maatstaf consumeren alleen via graai cultuur.

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.