Legalisering van de elektrische step in Nederland hangt steeds hardnekkiger in de lucht. Een belangrijke stap daarin is het normaliseren van e-steps in het straatbeeld en ze omarmen. Dat is natuurlijk juist lastig, zolang de steps verboden zijn. Maar Ziggo geeft alvast het goede voorbeeld: hun monteurs rijden voortaan de laatste kilometers op elektrische stepjes. Dat meldt RTL Nieuws.

Een mooie stap voor steps, want het moet ook gezegd: die legalisering hangt inmiddels al wat te lang in de lucht. Het is tijd dat hij eens gaat landen. Wij hopen dat de omarming van deze steps door een groot bedrijf daar een steentje aan bij kan dragen.

Hoe zat het ook alweer met die illegaliteit?

Even opfrissen: waarom zijn e-steps ook alweer verboden in Nederland? En hoe zit dat dan met het gebruik door Ziggo monteurs?

Elektrische steps worden in Nederland gezien als bijzondere brommers, wat inhoudt dat elk model individueel gekeurd moet worden. Daarmee staan ze ook los van elektrische fietsen, die deze beperking niet hebben.

Het grote verschil zit hem daarbij in de soort aandrijving die wordt geboden. Een elektrische fiets biedt namelijk alleen ondersteuning wanneer er zelf getrapt wordt. Een elektrische step geeft elektro aandrijving, ook wanneer de gebruiker stil op de plank staat.

Een elektrische step met trapondersteuning, die afslaat wanneer de gebruiker niet zelf actief stept, biedt dan ook uitkomst. Daarmee gelden namelijk dezelfde regels als voor elektrische fietsen. En dat is dus ook het type step dat Ziggo monteurs gaan gebruiken.

Gaat dit echt iets veranderen?

We hebben natuurlijk geen glazen bol om de toekomst te voorspellen, maar dat e-steps legaliseren er een keer van gaat komen lijkt evident. De steps zijn duidelijk niet meer uit het straatbeeld te weren. Voor veel mensen is het een ideale (en milieuvriendelijke) aanvulling op het dagelijkse woon-werkverkeer, waardoor het gemakkelijker wordt om met het openbaar vervoer te reizen.

Bovendien geeft het de ruimte om gerichte regelgeving voor e-steps op te stellen. Net zoals elk nieuw voertuig moet het natuurlijk een plek in het dagelijkse weggebruik vinden, maar wet- en regelgeving zijn daarin essentieel.

Wat ons betreft is de keuze van Ziggo er in ieder geval een om toe te juichen, en bovendien een logische. Het zal monteurs de nodige tijd schelen bij het bereizen van hun dagelijkse adressen. Bovendien is het een praktische oplossing voor de zero-emissie zones die in steeds meer steden worden ingesteld.

En de monteurs? Die lijken het ook wel te zien zitten.

Het is goed voor het milieu en het scheelt mij veel tijd. Vaak ben ik in de stad langer kwijt aan het zoeken van een parkeerplek dan het verhelpen van storingen. En nu krijg ik op mijn step nog frisse lucht ook.

Ziggo-monteur Daniel Hamersma tegen RTL

0 reacties

Geef een antwoord

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.