Alles over Lime step & kun je de Lime step kopen?


In het buitenland is het al langere tijd hot: deelplatformen van elektrische steps. De Lime step is daarin één van de bekendsten. Dikke kans dus dat als je in het buitenland op een e-step hebt rondgereden, dat er een van hen was.

Welke elektrische step gebruikt Lime? Kun je die Lime step kopen, en mag je er überhaupt op rijden in Nederland? Wat betekent een bedrijf als Lime voor de ontwikkeling van de elektrische step? Dat en meer lees je in dit artikel.

Een foto van de Lime step

Spring naar:

Wat is Lime?

Veelgestelde vragen over Lime

Welke step gebruikt Lime?

Kun je de Lime step kopen?

Wat kost de e-step van Lime?

Zo snel verdien je hem terug

Wat is Lime step?

Lime is een deelplatform voor elektrische steps. Met de app vind je een e-step in de buurt, log je daarop in zodat je hem kunt meenemen en je rijd weg.

Ideaal dus om snel van A naar B te komen in een stad waar je geen fiets hebt, zonder afhankelijk te zijn van bussen. Door de vrijheid die je hebt is het platform ideaal voor toeristen om een stad te verkennen, maar ook voor woon-werkverkeer worden de steps veel gebruikt.

Het platform is momenteel vooral actief in de Verenigde Staten en Duitsland. Ook wereldsteden als Kopenhagen, Praag, Parijs, Londen en Madrid hebben Lime al omarmd.

In het buitenland is het gebruik van e-steps sowieso al veel gewoner. Niet voor niets werd er afgelopen zomer gewaarschuwd dat je elektrische voertuigen beter niet mee terug kunt nemen van vakantie.

Een foto van Lime step in actie in het buitenland
Het gebruik van elektrische steps is in het buitenland al veel gewoner

En in Nederland dan?

In Nederland lopen we nog een beetje achter waar het gaat om de legalisering van de elektrische step.

Hier kennen we een vergelijkbaar platform wel voor de elektrische scooter, bijvoorbeeld Felyx. Zet daar de snel groeiende populariteit van elektrische fietsen naast en het is eigenlijk heel vreemd dat de e-step hier nog niet omarmd is.

Juist in een land als Nederland, met zo’n overbelast wegennet en waar zoveel mensen met het ov reizen, zouden we naar mijn mening platformen als Lime met open armen moeten ontvangen.

Het grootste probleem is dat elektrische steps bij ons moeten worden aangemerkt als bijzondere bromfiets voordat je er de weg mee op mag. Voor elektrische fietsen die maximaal 25 km/h kunnen, geldt dit niet.

Het zou dan ook veel logischer zijn wanneer elektrische steps met eenzelfde maximale snelheid, onder dezelfde regelgeving zouden vallen.

Overigens neemt Rotterdam inmiddels het voortouw in het voorzichtig toestaan van elektrische deelsteps. Dus wie weet, misschien gloort er hoop en kunnen we binnenkort ook Lime in Nederland gebruiken.

Veelgestelde vragen

Hoe werkt Lime step?

Lime is een deelplatform voor elektrische steps, dat gebruik maakt van een app. Leden kunnen die app gebruiken om een step in hun omgeving te lokaliseren. Vervolgens loggen zij in op de step, zodat hij van het slot gaat en erop gereden kan worden.

Wat kost Lime step?

Het starttarief voor een rit met Lime is in Duitsland 1 euro, onafhankelijk van tijd of afstand. Daarna betaal je zo’n 20 cent per minuut. Best prijzig dus als je het veel gebruikt: hieronder lees je wat het kost om zelf zo’n step te kopen en wanneer je dat “eruit” hebt.

Is Lime step beschikbaar in Amsterdam?

Nee, op het moment nog niet. In veel andere Europese hoofdsteden, zoals Parijs, Brussel en Londen wordt al wel gebruik gemaakt van het deelplatform.

Welke e-step gebruikt Lime?

Lime maakt gebruik van de elektrische steps van Segway, in het bijzonder de Ninebot ES4. Samen met Segway werkt Lime bovendien aan de voortdurende verbetering van de elektrische step.

Daarbij moet wel worden opgemerkt dat deze step in eerste instantie was ontwikkeld voor de consumentenmarkt. Daarom bleek hij minder geschikt voor het gebruik binnen een deelplatform. Daarom heeft Lime ook eigen steps ontwikkeld, specifiek voor de deelindustrie:

  • Lime-S generation 1
  • Lime-S generation 2
  • Lime-S generation 3

Deze steps hebben onder andere een groter bereik, een stevigere behuizing, vering en sterkere motor. In de meeste steden zet Lime inmiddels deze steps in.

Leuk weetje: de volledige vloot bestaat wereldwijd uit zo’n 120.000 steps, die elk gemiddeld 5 maanden mee gaan.

Alle modellen halen een snelheid van maximaal 25 km/h en ze hebben een bereik van tussen de 20 en 40 km.

Kun je de Lime step kopen? En hoe snel heb je hem terugverdiend?

Je kunt natuurlijk ook gewoon de Lime step kopen, zo lang je hem nog niet kunt huren in Nederland.

Als Lime ooit naar Nederland komt en je er veel gebruik van maakt, is dat sowieso een logische overweging. Met 15 cent per minuut lopen de kosten van je Lime abonnement namelijk snel op. Hieronder krijg je wat meer inzicht in die prijs en de kostenafweging.

Houd er alleen wel rekening mee dat Lime niet voor niets nog niet actief is in Amsterdam. Deze e-steps mogen hier namelijk nog niet de weg op.

Je riskeert niet alleen een fikse boete, maar ook dat je peperdure e-step in beslag wordt genomen. Daarnaast ben je niet verzekerd wanneer je rondrijdt op een voertuig dat niet is goedgekeurd voor de openbare weg. Ook dat is strafbaar, maar het kan je vooral veel narigheid opleveren als je schade veroorzaakt.

Goed, je bent nu gewaarschuwd. Laten we eens kijken wat je ongeveer kwijt bent om deze elektrische step zelf aan te schaffen. (Lees ook: handige tips bij een elektrische step kopen).

Een eigen Lime step kopen is uiteindelijk voordeliger, maar ook gemakkelijker
Een eigen Lime step kopen is uiteindelijk voordeliger, maar ook gemakkelijker

Wat is de prijs van de steps van Lime?

Zoals je hierboven kon lezen, maakt Lime onder andere gebruik van de Ninebot ES4 van Segway. Omdat dit het enige type step in de vloot van Lime is dat ook voor consumenten beschikbaar is, richten we ons hierop.

De Ninebot ES4 koop je bij Bol.com voor rond de €650,- Iets goedkoper uit ben je bij Amazon, voor 700 dollar (omgerekend zo’n €620,-)

Stel dat Lime binnenkort naar Nederland komt. Of misschien lees je dit artikel als Nederlandse expat in een land waar ze niet zo achterlopen en vraag je je af of het de moeite waard is je eigen e-step te kopen.

Een rekenvoorbeeld

Even de gegevens op een rijtje:

  • Iedere rit met Lime kost sowieso het starttarief van 1 euro
  • Daarna betaal je 20 cent per minuut
  • De step haalt 25 km/h
  • Zelf een vergelijkbare e-step kopen kost je minimaal €600,-

Voor dit rekenvoorbeeld ga ik even uit van mijn eigen situatie. Ik woon in Amsterdam en werk in Rotterdam. Stel dat ik het laatste deel van mijn reis, van Rotterdam Centraal naar kantoor, met Lime zou doen.

Dat gaat om een stuk van 2 kilometer. Met 25 km/h zou ik daar 5 minuten over doen. Dat is dus 1 euro starttarief, plus 5 x 20 cent = 2 euro van station naar kantoor.

Na werk wil ik natuurlijk ook weer terug, dus dat is al 4 euro per dag. Met 5 werkdagen per week, komen de kosten van Lime voor woon-werkverkeer dan op €20,- per week. Dat betekent dat je de aanschaf van je eigen step er na 30 weken al uit hebt.

Dus: zelf kopen of delen?

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat de kosten van het opladen en onderhoud van je eigen step hierin niet zijn meegenomen. Maar ik denk dat we wel kunnen stellen dat de aanschaf zich in een jaar tijd terugverdient.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het gemak. Want rondom stations is vast meestal wel een e-step te vinden, maar als ik aan het einde van de werkdag terug ga van kantoor? Hoever moet ik dan nog lopen voor ik bij de step ben?

Daarnaast heb je het voordeel dat je je eigen step ook kunt gebruiken voor het begin van je reis. Wel zo handig als je niet op loopafstand van het station woont. Zelf doe ik dat momenteel met mijn niet-elektrische step. Tien minuutjes steppen naar het station, stap inklappen, treinrit, step uitklappen en vijf minuutjes naar kantoor. Ideaal.

Ik zou het dus wel weten als de e-step hier ooit legaal wordt. Een platform als Lime is ideaal voor sporadisch gebruik, maar voor dagelijks woon-werkverkeer geef ik de voorkeur aan eigen beheer!

Recent Content